zaterdag 28 september 2013

Openingsrace Winterkampioenschap 2013

Na een lange onderbreking van 4 maanden werd op vrijdag 6 september het slotraceseizoen bij de Bunker weer geopend. Zo`n eerste avond is dan meestal een sociaal gebeuren, waar iedereen elkaar na lange tijd weer terugziet. Of niet. Er vallen leden af en… gelukkig melden zich ook weer nieuwe leden aan.
Leo en Willem melden zich beiden af als lid en als bestuurslid. Dan laat je als club een veer. Maar niet te lang getreurd, we moeten verder. Er meldde zich een ‘nieuwe’ Leo aan en uit zijn eerste rondjes op de baan bleek al snel, dat de baan hem niet onbekend was. Het bleek hier om een oud-lid te gaan, de broer van Hessel, die ooit in het verleden al eens lid van de club geweest is. Leo van harte welkom en veel succes toegewenst.
Om de ‘bestuurscrises’ op te lossen werden op die eerste avond meteen twee nieuwe bestuursleden benoemd. Voorzitter werd Hessel en John werd de nieuwe Penningmeester.
Na alle voorbereidende schermutselingen van de eerste 3 clubavonden werd vanavond dan de eerste race gereden. Met de magneetloze ClubPorsches. Er was gelukkig een mooie opkomst (13 man) en nadat Gerrit (vanavond onder het pseudoniem ‘Randy Savace’ rijdend), de loting had verricht, kon begonnen worden met de kwalificatie. Deze werd een prooi voor Alef. Die pakte daarmee het eerste bonuspunt van dit Kampioenschap. Verder reden 8 man met deze auto's onder de snelste tijd van het vorig seizoen.

Kwalificatie
0
Gerrit
11,017
(M)
1
Alef
11,458
2
Hessel
11,512
3
John
11,652
4
Harrie
11,683
5
Arjen
11,720
6
Donald
12,008
7
Henk
12,055
8
Bauke
12,167
9
Jan
12,338
10
Jasper
12,997
11
Leo
13,442
12
Sibold
13,499

De race werd gereden in drie groepen, waarbij de eerste 2 groepen uit vier en de laatste groep uit vijf rijders bestond. Het werd een leuke race, die nog enige verrassingen opleverde. Zo bleek in de eerste groep dat John zijn achterstand van 2 ronden op Alef na drie heats, in de laatste heat omgezet te hebben in een voorsprong van 17 baanstukken. Dit bleek na afloop goed genoeg te zijn voor de overwinning.
In de tweede groep reed Donald naar de vierde plek en liet Arjen zien over een groot aanpassingsvermogen te beschikken door gewoon met de snelsten mee te rijden en vijfde te worden.
In de derde groep maakte Jan  de race spannend door nog heel dicht bij het aantal ronden uit de eerste groep te komen en derde te worden. Gerrit verbeterde zijn persoonlijk record naar 76 ronden en 35 baanstukken (ik zou het gebruikte pseudoniem van deze avond dus aanhouden).
Nadat de drie groepen gereden hadden resulteerde dit in de volgende rangorde:

Race
1
John
76,72
20 pntn
2
Alef
76,55
19 pntn
3
Jan
74,09
18 pntn
4
Donald
72,65
17 pntn
5
Arjen
71,54
16 pntn
6
Hessel
71,34
15 pntn
7
Henk
70,48
14 pntn
8
Jasper
66,62
13 pntn
9
Harrie
65,96
12 pntn
10
Bauke
65,38
11 pntn
11
Sibold
60,65
10 pntn
12
Leo
59,18
9 pntn
13
Gerrit (M)
76,35
8 pntn

De stand
Na 1 race natuurlijk gelijk aan de race-uitslag, met dien verstande dat zowel Alef als John 20 punten hebben door de kwalificatiebonus van Alef.
Het was een geslaagde raceavond en de goede opkomst geeft hoop voor de volgende races. De eerstvolgende race is vrijdag 4 oktober a.s. Het zou mooi zijn als er dan minstens zoveel deelnemers zijn.



dinsdag 24 september 2013

Winterkampioenschap 2013 - Openingsrace

Aanstaande vrijdag 27 september zal de eerste race in het kader van het Winterkampioenschap 2013 verreden worden. Zorg dat u erbij bent want dit kampioenschap kent slechts 3 aftrekresultaten.

De race zal met de nieuwe club-Porsches, die in het vorige seizoen aangeschaft zijn, gereden worden. De auto ’s zijn voor het nieuwe seizoen flink onder handen genomen om het ‘weggedrag’, dat niet om over naar huis te schrijven was, te verbeteren.



Zoals bekend worden deze auto’s zonder magneet gereden en dit ging tot nu toe niet van een leien dakje. De snelste tijd hiermee is gereden door Hessel op 5 april j.l., namelijk een 12.218 sec. bij de kwalificatie voor de race.

Wat is er zoal aan de auto's gesleuteld?
  •  De stugge slepers zijn vervangen door koperen exemplaren.
  •  De C1 bandjes op de achtervelgen zijn vervangen door P6 bandjes.
  •  In elke auto is achter de vooras 7,5 gr. lood geplaatst.
  •  De motormount en het kapje zijn op speling gezet.
  •  De voorras heeft de benodigde ruimte gekregen.


Na deze aanpassingen zijn de auto’s op 13 september door ondergetekende getest op de clubbaan. Een gemiddelde van rond 11.3-11.5 sec. was hierbij het resultaat en de auto’s waren veel beter te rijden.
Dus, zorg dat u er vrijdag bij bent om de eerste punten van het seizoen veilig te stellen.


John